مدیریت(بازرگانی،صنعتی،دولتی،اجرایی،IT وتکنولوژی،MBA ) - بانک مقالات فارسی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حارث اعور به امیر مؤمنان گفت: «ای امیر مؤمنان!به خدا سوگند، من تو را دوست دارم» . [امام صادق علیه السلام]

 4 بانک مقالات فارسی  3


ابعاد و زوایای مختلف مدیریت دانش (دوشنبه 88/1/31 :: ساعت 5:32 عصر )
ابعاد و زوایای مختلف مدیریت دانش



همانطور که می دانید مدیریت دانش مبحثی است بین رشته ای که علوم مختلفی را در گیر خود کرده است.
به نحوی که پژوهشگران
در شاخه های مختلف مدیریت و مهندسی به آن می پردازند. در نتیجه، وجود یک نمودار گرافیکی که زوایای مدیریت دانش در حوزه های مختلف را نشان دهد، بسیار مناسب خواهد بود. بدین منظور شدیدا توصیه می کنم نمودار ذیل را save کرده و با بزرگنمایی، تمام جزئیات آن را در زیر ذره بین موشکافانه ی خود قرار دهید!

حجم فایل: 1.7MB
        



  • کلمات کلیدی :
  • ¤ نویسنده: مهندس

    7- نمودار کنترل:

    از میان ابزارهای هفت گانه SPC نمودار کنترل مهمترین و پیچیده‌ترین آنها می‌باشد. با استفاده از نمودارهای کنترل می‌توان نوسانات فرآیند را تحت کنترل درآورد و با اقدامات پیشگیرانه از تولید محصول خراب جلوگیری کرد. رسم نمودار کنترل مبتنی بر روش‌های آماری است و لذا برای شناخت انواع نمودارهای کنترل و رسم آنها آشنایی با مفاهیم آماری لازم است.دکتر والتر شوهارت از آزمایشگاه بل نخستین فردی بود که در بررسی نوسانات به دو الگوی نوسانات کنترل شده و نوسانات کنترل نشده برخورد کرد، آن چیزی که امروز علل عام و خاص نامیده می‌شوند. وی برای تفکیک این دو از یکدیگر، ابزار ساده اما پر قدرتی را به نام نمودارهای کنترلی ایجاد نمود که از آن زمان به طرز وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.بهبود فرآیند از طریق نمودارهای کنترلی چرخه تکرار شونده‌ای است که سه مرحله بنیادین آن یعنی جمع‌آوری داده،‌کنترل و تجزیه و تحلیل به صورت مکررشکل می‌پذیرند. برای حصول بهبود در کنترل و قابلیت فرآیند، علل عام و خاص باید مشخص شوند و فرآیند با توجه به آنها تغییر یابد، سپس فرآیند مجدداً آغاز می‌شود.

    7-1- جمع‌آوری داده‌ها:

    داده‌ها برای ویژگی مورد نظر (فرآیند یا خروجی) جمع‌آوری می‌شوند و به شکلی که بتوان آنها را بر روی نمودار رسم نمود درمی‌آیند.این داده‌ها می‌توانند مقادیر یک بعد از قطعه ماشین‌کاری شده، زمان انتقال یک پیام و یا . . . باشند.

    7-2- کنترل:

    حدود آزمایشی کنترل براساس داده‌ها محاسبه می‌شوند. آنها بر روی نمودار و به عنوان مبنایی برای تجزیه و تحلیل رسم می‌گردند. حدود کنترل مقادیر هدف و یا حدود ویژگی‌های فنی نیستند، بلکه مرزهایی برای نشان دادن حدود طبیعی نوسانات فرآیند به شمار می‌آیند. داده‌ها سپس با حدود کنترل مقایسه می‌شوند تا بررسی گردد که آیا نوسانات در وضعیت پایداری به سر می‌برند و فقط از منابع نوسانات با علل عام پیروی می‌کنند یا خیر. اگر علت خاصی در نوسانات مشاهده گردد، فرآیند به منظور آنکه آن علت خاص مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد، تحت تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. پس از این اقدامات (غالباً موضعی) باز داده‌های جدیدی جمع‌آوری می‌شوند، حدود کنترلی در صورت نیاز مجدداً محاسبه می‌شوند و اقدامات بر روی علل خاص احتمالی دیگر صورت می‌گیرد.

    7-3- تجزیه، تحلیل و بهبود:

    پس از شناسایی تمام علل خاص و قرار گرفتن فرآیند تحت کنترل آماری، نمودار کنترلی به عملکرد خود به عنوان یک ابزار نظارتی ادامه می‌دهد. قابلیت فرآیند می‌تواند مجدداً محاسبه شود. چنانچه نوسانات ناشی از علل عام در حد بالایی باشد، فرآیند همواره قادر به برآورده‌سازی نیازمندی‌های مشتری نیست و باید مورد بررسی قرار گیرد و اقدامات اکثراً مدیریتی در جهت بهبود آن صورت گیرد.

    7-4- مزایای نمودارهای کنترلی:

    فهرست زیر تعدادی از مزایایی را که از بکار بردن نمودارهای کنترلی می‌تواند عاید شود را به دست می‌دهد:

    ·     نمودارهای کنترل ابزار مؤثری برای درک نوسانات فرآیند و حصول کنترل آماری به شمار می‌آیند. آنها معمولاً به افراد نزدیک به فرآیند اطلاعات قابل اعتمادی مبنی بر اینکه چه هنگام باید اقداماتی صورت گیرد می‌دهند و نیز درباره اینکه چه هنگام نباید اقداماتی صورت گیرد.

    ·     هنگامی که فرآیندی تحت کنترل است عملکرد آن قابل پیش‌بینی است. لذا تولیدکننده و مشتری هر دو می‌توانند بر روی سطح ثابت کیفیت حساب کنند و همین طور بر روی پایداری هزینه‌ای که حصول این سطح ثابت کیفیت در بر دارد.

    ·     فرآیند تحت کنترل آماری می‌تواند از طریق کاهش علل عام بهبود یابد. چنین بهبودی می‌تواند به کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری از طریق کاهش نوسانات حول مقدار مرکزی بینجامد.

    ·     نمودارهای کنترلی زبان مشترکی را بین افراد مختلف جهت بحث بر روی فرآیند و عملکرد آن ایجاد می‌نمایند. بین 2 یا 3 شیفتی که یک فرآیند را انجام می‌دهند، بین اپراتورهای خط تولید (کارگران،‌سرپرستان و . . . ) و بین فعالیت‌های پشتیبانی (تعمیرات، کنترل مواد، مهندسی فرآیند و کنترل کیفیت)، بین ایستگاه‌های مختلف فرآیند، بین تأمین کننده و کاربر، بین سالن مونتاژ/تولید و واحد طراحی

    ·     نمودارهای کنترلی با تفکیک بین علل عام و علل خاص فرآیند، امکان آن را فراهم می‌آورند که تشخیص دهیم در چه هنگام اقدامات موضعی بر روی فرآیند لازم است و در چه هنگام به اقدامات مدیریتی نیاز است. این امر ابهامات،‌دردسرها و هزینه‌های ناشی از اقدامات اصلاحی نادرست را به حداقل می‌رساند.

    7-5- نمودارهای کنترلی برای متغیرها

    نمودارهای کنترلی برای متغیرها ابزار قدرتمندی هستند که در صورت امکان انجام اندازه‌گیری بر روی یک فرآیند می‌توانند مورد استفاده قرر گیرند.نمودارهای کنترلی برای متغیرها غالباً به دلایل زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند:

    1-       غالب فرآیندها و خروجی حاصل از آنها ویژگی‌های قابل اندازه‌گیری دارند، لذا کاربرد بالقوه آن بسیار وسیع است.

    2-       یک مقدار کیفی اطلاعات بیشتری را نسبت به یک جمله بله/خیر در بر دارد.

    3-    اگرچه غالباً بررسی یک قطعه به منظور حصول مقادیر کیفی هزینه بیشتری نسبت به بررسی همان قطعه برای دستیابی به اطلاعات بله/خیر دارد، اما از آنجا که بررسی تعداد کمتری از قطعات به صورت اطلاعات عددی و مقداری، آگاهی بیشتری از فرآیند می‌دهد، به نظر می‌رسد هزینه کلی این روش برای بدست آوردن آگاهی از وضعیت فرآیند کمتر باشد.

    4-    از آنجا که برای اخذ تصمیمات مورد اعتماد، لازم است تعداد قطعات کمتری مورد بررسی قرار گیرد، فاصله بین تولید و اقدامات اصلاحی کاهش می‌یابد.

    5-    با داده‌های متغیر، عملکرد فرآیند می‌تواند تجزیه  تحلیل شود و میزان بهبود می‌تواند مقداری گردد، حتی اگر تک‌تک مقادیر نیز در داخل حدود مشخصه قرار گیرند، این امر برای حصول به چرخه پایان ناپذیر بهبود مستمر الزامی است.

    نمودارهای کنترلی متغیرها می‌توانند داده‌های فرآیند را از هر دو جنبه پراکندگی (نوسانات قطعه به قطعه) و موقعیت (میانگین فرآیند) مورد بررسی قرار دهند. به همین دلیل نمودارهای کنترلی برای متغیرها همواره باید به صورت دوتایی مورد بررسی قرار گیرند. یک نمودار برای موقعیت و یک مودار برای پراکندگی به عنوان مثال، نمودار X و R که پر کاربردترین این نمودارها است از همین قانون تبعیت می‌کند.

    انواع نمودارهای کنترلی برای متغیرها:

    نمودار میانگین و دامنه                                                             X , R

    نمودار میانگین و انحراف معیار                                                     X , S

    نمودار میانه                                                                          X , R

    نمودار مقادیر منفرد و بازه‌های متحرک                                       X , MR

    حصول آمادگی برای استفاده از نمودارهای کنترلی:

    قبل از اینکه نموداری بتواند مورد استفاده قرار گیرد، آمادگی‌هایی باید حاصل شود:

    الف- فراهم آوردن محیطی مناسب برای انجام اقدامات:

    مدیریت باید محیط مناسب، با تعریف مسئولیت‌ها و نیز در اختیار گذاردن منابع لازم را فراهم آورد تا سیستم بتواند با کارایی لازم عمل نماید.

    ب- تعریف فرآیند:

    فرآیند باید به گونه‌ای مشخص برحسب عوامل تأثیرگذار بر روی آن (افراد، ابزار، مواد، روش‌ها و محیط) تعریف شود. تکنیک‌هایی مانند نمودار علت و معلول و یا جلسات طوفان فکری که تجارب افراد گوناگون را درباره ویژگی‌های گوناگون فرآیند به اشتراک می‌گذارد،‌راه حل مناسبی برای این کار است.

    ج- تعریف ویژگی‌هایی که باید بر روی نمودار رسم شوند:

    مطالعات بر روی اینکه کدام ویژگی‌ها بر روی نمودار مورد بررسی قرار بگیرند، یکی از پیش‌نیازهای مهم بکارگیری نمودارهای کنترلی است. در این راه می‌توان به ویژگی‌هایی اشاره نمود که بیشترین تأثیر را بر روی فرآیند ایجاد می‌نمایند (با استفاده از نمودار پارتو). موارد بسیاری برای بررسی در این مطالعات موجود است:

    - نواحی و نقاط جاری و بالقوه مشکل‌زا: با درنظر گرفتن شواهدی که برای ضایعات و یا عملکرد ضعیف بر روی محصولات (ضایعات، دوباره‌کاری و زمان بیش از حد طولانی و . . .) و یا نواحی مستعد ریسک (تغییراتی که به زودی بر روی طراحی فرآیند یا محصول اعمال خواهد شد) می‌توان این نواحی را مشخص نمود.

    - همبستگی بین ویژگی‌ها: برای حصول به یک سیستم کارا و با قابلیت، ‌بررسی ارتباطات متقابل بین ویژگی‌ها ضروری است. به طور مثال، چنانچه اندازه‌گیری یک ویژگی به‌طور مستقیم مشکل است. ویژگی دیگری که ارتباط متقابلی با این ویژگی دارد می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد و نتیجه به مورد دیگر نیز تسری پیدا کند.

    هشدار: وجود همبستگی آماری بین متغیرها الزاماً به معنی وجود رابطه علت و معلولی بین متغیرها نیست. در صورتی که اطلاعات کافی از فرآیند وجود ندارد، اجرای یک برنامه «طراحی آزمایشات» می‌تواند وجود این روابط (احتمالی) و درجه اهمیت آنها را مشخص نماید.

    چ- تعریف سیستم اندازه‌گیری:

    معنی و تعبیری که از هر یک از یافته‌های اندازه‌گیری صورت می‌پذیرد باید در طی زمان معنای ثابتی داشته باشد. این امر مستلزم آن است که کدام اطلاعات قرار است جمع‌آوری شوند، این جمع‌آوری کی، چگونه و تحت کدام شرایط صورت می‌پذیرد.

    د- به حدقل رساندن نوسانات غیر ضروری:

    پیش از آغاز مطالعه،‌علل خارجی غیر ضروری نوسانات باید کاهش یابند. این امر به سادگی به آن معناست که بررسی شود که آیا فرآیند تحت شرایط خواسته شده عمل می‌کند. این موارد می‌تواند با ثبت وقایعی مانند تغییر ابزار، مواد خام اولیه جدید و . . . ردیابی شود. پس از حصول  مقدمات ذکر شده ( که در مورد تمامی نمودارهای کنترلی کاربرد دارد) به بررسی مراحلی پرداخته می‌شود که در ترسیم و تجزیه و تحلیل چنین نمودارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مراحل به صورت خلاصه عبارتند از:

    جمع‌آوری داده‌ها- محاسبه حدود کنترل- تفسیر کنترل فرآیند- تفسیر قابلیت فرآیند

    7-6- نمودارهای کنترلی برای ویژگی‌های وصفی

    اگرچه غالباً نمودارهای کنترلی برای مقادیر متغیر عددی به کار می‌ر‌ود اما نگارش‌هایی از آنها هم برای ویژگی‌ها و داده‌های وصفی طراحی شده‌اند. داده‌های وصفی فقط دو وضعیت دارند (دارای تطابق و یا عدم تطابق – قبول یا مردود – برو یا نرو – حاضر یا غایب) اما می‌توانند شمرده شوند.

    به دلایل متعددی نمودارهای کنترلی اهمیت خاص خود را دارا می‌باشند:

    ·     در هر فرآیند فنی یا اداری داده‌های وصفی وجود دارند، لذا تجزیه و تحلیل وصفی کاربردهای خود را دارد. بزرگترین مشکل اجرایی در این مرحله، تعریف آن چیزی است که «نامنطبق» است.

    ·          وقتی که قرار است داده جدیدی جمع‌آوری شود، اطلاعات وصفی عموماً برای دست‌یابی سریع و کم هزینه‌اند.

    ·          غالب اطلاعاتی که برای گزارش‌های مدیریتی مورد نیازند شکل وصفی دارند، مانند تعداد شکایات مشتریان

    انواع نمودارهای کنترل وصفی:

    از مجموع نمودارهای کنترلی که برای ویژگی‌های وصفی توسعه یافته‌اند، چهار نوع نمودار در ادامه بحث مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

    ·     نمودار P برای درصد اقلام نامنطبق (از نمونه‌هایی که الزاماً هم اندازه نیستند)
    نمودار
    NP
    برای تعداد اقلام نامنطبق (از نمونه‌هایی که هم‌اندازه‌اند)
    نمودار
    C برای تعداد عدم انطباق‌ها (از نمونه‌هایی که هم‌اندازه‌اند)

    ·          نمودار U برای تعدا عدم انطباق‌ها برحسب واحد (از نمونه‌هایی که الزاماً‌ هم اندازه نیستند)

    ابزارهای دیگری نیز برای نمودارهای کنترل وصفی مانند نمودار های ران چارت، بار چارت وجوددارد که بحث در مورد آنهارا به گامهای آتی موکول خواهیم کرد...



  • کلمات کلیدی :
  • ¤ نویسنده: مهندس

    ابزار هفت‌گانه کنترل آماری فرآیند

    کنترل آماری فرآیند (SPC) مجموعه‌ای توانا از ابزارهای حل مشکل است که باعث ثبات در فرآیندهای تولید شده، توانایی را در تولید محصول با کیفیت بالا می‌برد. این تکنیک، مجموعه‌ای از هفت ابزار قوی است که به آنها «ابزار هفت‌گانه کیفیت» می‌گویند.ابزار هفت‌گانه کنترل آماری فرآیند از دیرباز در سازمان‌ها، مورد استفاده واقع می‌شود، به طوری که هم اکنون آشنایی با این ابزار یکی از الزامات بخش کنترل کیفیت هر سازمان است. این ابزارها عبارتند از:

    برگه ثبت داده‌ها- هیستوگرام- نمودار پارتو- نمودار علت و معلول- نمودار تمرکز نقص‌ها- نمودار پراکندگی- نمودار کنترل

    استفاده از این ابزارها باید به یک نگرش و تفکر در سازمان تبدیل شود. در صورت تحقق این امر، استفاده از ابزارهای هفت‌گانه کنترل آماری فرآیند به بخشی از کارهای روزانه سازمان تبدیل شده و آن را در مسیر دستیابی به اهداف بهبود کیفیت قرار می‌دهد.

    1- برگه ثبت داده‌ها:

    در مراحل اولیه اجرای SPC غالبا جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز درباره فرآیند مورد مطالعه، ضروری است. برگه‌های ثبت داده‌ها برای شکل دادن به داده‌های جمع‌آوری شده در قالبی معین استفاده می‌شوند تا بتوان به سادگی از داده‌ها استفاده و آنها را تحلیل کرد. برگه‌های ثبت فراوانی داده‌ها، نقش بسزایی در اجرای SPC ایفا می‌کنند. اطلاعات ثبت شده در این برگه‌ها به عنوان ورودی، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و رسم نمودار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    2- هیستوگرام:

    هیستوگرام نوعی نمودار میله‌ای است که به کمک آن می‌توان داده‌ها را تشریح کرد. در هیستوگرام، تعداد زیادی از داده‌ها در قالب خاصی طبقه‌بندی می‌شوند تا بتوان آنها را ساده‌تر درک و تحلیل کرد. بدیهی است گروه‌بندی و نمایش ترسیمی داده‌ها به اخذ تصمیم منطقی و مؤثر کمک می‌کند. هیستوگرام، تصویری از داده‌ها ارائه می‌کند که توسط آن می‌توان سه ویژگی زیر را ساده‌تر مشاهده کرد:

    شکل توزیع فراوانی داده‌ها- موقعیت یا تمایل مرکزی توزیع- پراکندگی یا گسترش توزیع

    نمودار هیستوگرام برای نشان دادن نحوه توزیع احتمالی یک فاکتور در یک دامنه معین بکار گرفته می شود. این نمودار می تواند فراوانی را نسبت به دامنه نشان دهد. بطور مثال این نمودار می تواند نشان دهد که در کنترل 100 قطعه نمونه برداری شده، در هر محدوده، فراوانی قطعه چقدر بوده است. این نمودار همچنین تابع توزیع احتمالی یک فاکتور را به روشنی نشان می دهد.

    3- نمودار پارتو:

    نمودار پارتو، نمودار میله‌ای است که علل مشکلات به وجود آمده را با فراوانی آنها مقایسه می‌کند. نام این نمودار، از نام یک دانشمند ایتالیایی علوم اجتماعی به نام «ویلفرد پارتو» گرفته شده است. براساس اصلی که وی در مورد اقتصاد بیان کرد، 80% مسائل از 20% علل ناشی می‌شوند. به عبارت دیگر، اگر چه ممکن است برای مسائل موجود، علل بسیار زیادی وجود داشته باشد، ولی تعداد اندکی از این علل اهمیت دارند و با رفع آنها می‌توان بخش اعظم مسائل را حل کرد.به کمک نمودار پارتو می‌توان علل مختلف به وجود آمدن نتایج نامناسب را طبقه‌بندی کرد و به سرعت و روشنی نشان داد که کدام دسته از علل از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای رسم نمودار پارتو، ابتدا باید درصد فراوانی علل مختلف را تعیین و سپس آنها را به ترتیب صعودی مرتب کرد. روی نمودار، میله متناظر هر کدام از علل با همان ترتیب صعودی رسم می‌شود و با محاسبه جمع تجمعی درصد فراوانی‌ها، می‌توان عللی را که باعث بروز حدود 80% مشکلات شده‌اند تعیین کرد.نمودارهای پارتو به طور نسبتاً وسیع در کاربردهای غیر تولیدی روش‌های بهبود کیفیت استفاده می‌شوند. به طور کلی، نمودار پارتو از مفیدترین ابزارهای هفت گانه کنترل آماری فرآیند است و کاربردهای آن در برنامه‌های بهبود کیفیت بستگی به میزان خلاقیت تحلیل‌گر دارد.

    4- نمودار علت و معلول:

    زمانی که عیب، اشکال و یا اشتباهی شناسایی می‌شود باید علل بالقوه آن نیز تعیین گردد. در مواقعی که مجموعه علل بروز مشکل واضح نیست، یا فقط دو یا چند مورد از آنها مشخص است، نمودار علت و معلول می‌تواند ابزار مفیدی برای شناسایی علل بالقوه باشد.

    نمودار علت و معلول با نام نمودار «ایشی کاوا» یا نمودار «استخوان ماهی» نیز شناخته می‌شود زیرا این نمودار توسط دکتر ایشی کاوا در سال 1943 مطرح شد و از طرف دیگر، شکلی شبیه یک استخوان ماهی دارد که مشخصه کیفی در سر آن قرار گرفته و علت‌ها، شکلی همانند استخوان ماهی ایجاد می‌کنند. مراحل تهیه نمودار علت و معلول عبارتند از:

    1-       مشکل یا معلولی که باید تجزیه و تحلیل شود را تعریف کنید.

    2-    گروهی برای انجام تجزیه و تحلیل‌های مورد نیاز تشکیل دهید. (در اغلب موارد گروه بهبود کیفیت علل بالقوه ایجاد مشکل را از طریق طوفان ذهنی تعیین می‌کند)

    3-       خط مرکز را رسم کرده، مشکل (معلول) را در سمت راست آن (در جلو پیکان) قرار دهید.

    4-       گروه‌های علل بالقوه را تعیین و آنها را از طریق جعبه‌هایی به خط مرکزی متصل کنید.

    5-    علل ممکن را شناسایی کرده و آنها را در گروه‌های تعیین شده در مرحله 4 قرار دهید. در صورت نیاز گروه‌های دیگری تشکیل دهید. علل باید تا پایین‌ترین سطح فهرست شوند.

    6-       علل را رتبه بندی کنید تا آنهایی که اثر زیادی بر مشکل دارند شناسایی شوند.

    نمودار علت و معلول برای بررسی علل و مشکلات در فرآیندها مفید است، این تحلیل می‌تواند همراه یک نمودار پارتو انجام گیرد.از نمودار پارتو برای تشخیص مهمترین علل ایجاد مشکل استفاده می‌شود تا اقدام اصلاحی در مورد عمده‌ترین علل انجام گیرد.

    5- نمودار تمرکز نقص‌ها:

    نمودار تمرکز نقص‌ها، تصویری است از یک محصول که آن را از ابعاد مختلف نشان می‌دهد. با استفاده از این شکل می‌توان محل یا محل‌های ایجاد عیب را بر روی محصول مشخص کرد و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.در بسیاری از فرآیندها استفاده از این ابزار به دلیل سادگی آن مفید و کارساز است، زیرا اپراتورها فقط با علامت زدن محل تمرکز عیب را شناسایی می‌کنند. اگر اطلاعات مربوط به عیب‌های مختلفی که با بررسی تعداد مناسبی محصول بدست آمده‌اند، روی نمودار تمرکز نقص‌ها رسم شوند، آنگاه در اغلب موارد منابع ایجاد اشکال به راحتی شناسایی می‌شوند. نمودار تمرکز نقص‌ها یکی از ابزارهای بسیار مفید شناخت مشکل در صنایعی نظیر آبکاری، رنگ‌کاری، ریخته‌گری ماشین‌کاری و مونتاژ به حساب می‌آید.

    6- نمودار پراکندگی:

    نمودارهای پراکندگی انواع مختلفی دارند که از میان آنها می‌توان نمودار همبستگی و نمودار پراکندگی در محدوده تلرانسی را نام برد.

    6-1- نمودار همبستگی:

    از نمودار همبستگی برای پی بردن به رابطه بالقوه بین دو متغیر استفاده می‌شود. برای رسم این نمودار، داده‌ها به صورت زوجی نظیر (xi , yin ...، 3، 2، 1i= تهیه می‌شوند. مقدار yi برحسب مقدار xi روی این نمودار رسم می‌شود. طریقه رسم نقاط روی نمودار، نشان‌دهنده نوع رابطه موجود بین دو متغیر است و میزان همبستگی آنها را تعیین می‌کند.معمولاً برای تحت کنترل درآوردن فرآیندها لازم است که عوامل وابسته در آن فرآیندها شناسایی شود. اگر یکی از این عوامل، تحت کنترل باشد، به علت همبستگی‌اش با عامل دیگر، آن عامل نیز تحت کنترل خواهد بود. در این جا است که استفاده از نمودار همبستگی معنا می‌یابد.

    6-2- نمودار پراکندگی در محدوده تلرانس:

    با استفاده از این نمودار می‌توان به شکل و میزان پراکندگی تولیدات در محدوده تلرانسی نقشه یا خواست مشتری پی برد. برای رسم این نمودار، حدود تلرانس باید روی محور عمودی و نیز زمان نمونه‌گیری از فرآیند روی محور افقی تعیین شود. در هر بار نمونه‌گیری از فرآیند تولید، نقاط حداقل و حداکثر ثبت شده در نمودار توسط خطی به هم متصل می‌شوند. در جاهایی که نقاط به علت مساوی بودن مقادیرشان با یکدیگر روی هم رسم می‌شوند، تعداد آنها توسط عدد نشان داده می‌شود.در گام آتی ابزار هفتم یعنی نمودار کنترل وانواع را به بحث می نشینیم ومزیتهای آن را بررسی می نماییم...



  • کلمات کلیدی :
  • ¤ نویسنده: مهندس

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    مترجم لغتنامه لغت نامه فرهنگ لغت آن لاین آنلاین translator dicti
    برندگان جایزه نوبل فیزیک در سال 2008
    سال جهانی نجوم -جهان برای کشف از آن تو
    کلاس آموزش ضمن خدمت زبان تخصصی فیزیک
    نمونه کلید واژه های اپتیک (زبان تخصصی فیزیک دبیرستان)
    ماشین چکه ای شمع
    موتور الکتریکی ساده
    پلاسما (فیزیک)
    معمای هولمز(فیزیک)
    ساختار اتم (فیزیک ،مقالات)
    رشته مهندسی مواد
    منشاء میدان مغناطیسی زمین
    سرعتی بالاتر از سرعت نور
    آلدئیدها و کتونها
    مصرف شکلات شیری پس از ورزش و کار سخت
    [همه عناوین(353)][عناوین آرشیوشده]

    »» منوها
    [ RSS ]
    [ Atom ]
    [خانه]
    [درباره من]
    [ارتباط با من]
    [پارسی بلاگ]

    بازدید امروز: 33
    بازدید دیروز: 63
    مجموع بازدیدها: 211654
     

    »» درباره خودم
     

    »»دسته بندی یادداشت ها
     

    »» آرشیو نوشته های قبلی
     

    »» لوگوی خودم
     

    »» اشتراک در وبلاک
     
     

    »» دوستان من
     

    »» لوگوی دوستان من