ایرانگردی و باستان شناسی - بانک مقالات فارسی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از یکدیگر مَبُرید و به یکدیگر پشت مکنید و با یکدیگر دشمنی و کینه مَوَرزید و برادر هم باشید . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

 4 بانک مقالات فارسی  3


تنها مسجد چوبی جهان (جمعه 88/1/28 :: ساعت 1:3 عصر )

 
نیشابور را می توان "مینی پایتخت فرهنگی"، ایران لقب داد. شهری که غالبا آن را با عطار، خیام، کمال الملک و فضل بن شاذان و البته «قدمگاه» می شناسیم. اما جالب است بدانیم در کنار مفاخر و آثار باستانی متعدد این مرکز فرهنگی شرق ایران، جاذبه توریستی منحصر به فردی قرار دارد که از قضا ریشه در تاریخ معصر این منطقه دارد و علیرغم جذابیت منحصر به فرد و بی نظیرش متاسفانه تا حد زیادی ناشناخته مانده و حتی بسیاری از شهروندان نیشابوری نیز خود علیرغم کوتاهی مسیر تاکنون این اثر را مشاهده نکرده‌اند!.
آیا تاکنون از نخستین و تنها مسجد چوبی دنیا شنیده‌اید؟!. مسجد چوبی بخش عمده‌ای از مجتمع فرهنگی، سیاحتی و اقامتی موسم به دهکده چوبین نیشابور است که هر صاحب سلیقه‌ای را مجذوب به خود می نماید و استعداد بالقوه‌ای است که در صورت اندکی توجه و عنایت دست اندرکاران سازمان میراث فرهنگی نیشابور می‌تواند به فعلیت رسیده و توانایی جذب هزاران توریسم را دارد.


  • کلمات کلیدی :
  • ¤ نویسنده: مهندس

    قلعه امیر بهمن خان صمصام دزفول (جمعه 88/1/28 :: ساعت 1:3 عصر )

    قلعه امیر بهمن خان صمصام دزفول - عکس : محمد آذرکیشقلعه امیر بهمن خان صمصام در 23 کیلومتری شهر دزفول و 3 کیلومتری روستای علی شلگهی قرار دارد که در گذشته متعلق به شخصی به نام امیر بهمن خان صمصام السلطنه بوده است. طبق اظهارات اهالی روستای علی شلگهی این قلعه تا قبل از انقلاب اسلامی به طور کامل سالم بوده و حتی درب و پنجره های این قلعه نیز نصب بوده است اما بعد از آنکه ساکنان قلعه ، این مکان را ترک کرده اند رو به فرسایش نهاده است.
    اطراف این قلعه در گذشته باغی بوده و نیز به استناد همین شنیده ها و شواهد موجود در پشت قلعه باند فرود هواپیمای شخصی صمصام خان بوده و خود وی نیز خلبان بوده است. (در حال حاضر اطراف قلعه مزارع کشاورزی است). اهالی اصلی قلعه در فصولی که هوای منطقه مناسب بوده برای تفریح از شهر به این مکان آنده اند.
    بنای این قلعه در دو طبقه ، آجری و برگرفته از نقش های معماری ایرانی و به خصوص آجرکاری دزفول است. به کارگیری زیبای فریز، نیم ستون ها (کرتله) ، طاق های رومی و سه بخشی نیز جلوه ای ویژه به این قلعه داده است.



  • کلمات کلیدی :
  • ¤ نویسنده: مهندس

    آرامگاه پیر بکران (جمعه 88/1/28 :: ساعت 1:3 عصر )
    آرامگاه پیر بکران 
    در 30 کیلومتری جنوب غربی اصفهان در روستای پیربکران ، یک اثر مذهبی, تاریخی وهنری وجود دارد که از نمونه های عالی آثار قرن هشتم ایران به شمار می رود. بنای مزبور شامل 3 قسمت است. اول رواق بقعه، دوم صحن بقعه, سوم آرامگاه پیربکران که در ضلع شمالی بقعه و متصل به اتاقی محفوظ که ظاهراُ محل تدریس و ریاضت محمد بکران بوده است. کتیبه ای در آرامگاه وجود دارد که شامل سوره (فاتحه) و آیاتی از سوره (سین) است و در ذیل آن ها, کتیبه تاریخی سنگ آرامگاه به تاریخ سال 703 هـ .ق وجود دارد.


  • کلمات کلیدی :
  • ¤ نویسنده: مهندس

    <      1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    مترجم لغتنامه لغت نامه فرهنگ لغت آن لاین آنلاین translator dicti
    برندگان جایزه نوبل فیزیک در سال 2008
    سال جهانی نجوم -جهان برای کشف از آن تو
    کلاس آموزش ضمن خدمت زبان تخصصی فیزیک
    نمونه کلید واژه های اپتیک (زبان تخصصی فیزیک دبیرستان)
    ماشین چکه ای شمع
    موتور الکتریکی ساده
    پلاسما (فیزیک)
    معمای هولمز(فیزیک)
    ساختار اتم (فیزیک ،مقالات)
    رشته مهندسی مواد
    منشاء میدان مغناطیسی زمین
    سرعتی بالاتر از سرعت نور
    آلدئیدها و کتونها
    مصرف شکلات شیری پس از ورزش و کار سخت
    [همه عناوین(353)][عناوین آرشیوشده]

    »» منوها
    [ RSS ]
    [ Atom ]
    [خانه]
    [درباره من]
    [ارتباط با من]
    [پارسی بلاگ]

    بازدید امروز: 23
    بازدید دیروز: 26
    مجموع بازدیدها: 211389
     

    »» درباره خودم
     

    »»دسته بندی یادداشت ها
     

    »» آرشیو نوشته های قبلی
     

    »» لوگوی خودم
     

    »» اشتراک در وبلاک
     
     

    »» دوستان من
     

    »» لوگوی دوستان من